- Menguruskan dan memantau pelantikan Canselor, Pro Canselor, Pengerusi Lembaga Pengarah Universiti, Ahli Lembaga Pengarah Universiti dan jawatan Pengurusan Tertinggi Universiti.
- Mengeluarkan penyata perubahan elaun Lembaga Pengarah Universiti, Pegawai Utama Universiti dan pegawai yang memegang jawatan pentadbiran.
- Menguruskan Mesyuarat Lembaga Pengarah Universiti dan Mesyuarat Pengurusan Pejabat Pendaftar termasuk hal-hal pencalonan Pingat dan Darjah Kebesaran Persekutuan/ Negeri.
- Menyediakan dan memantau pelaksanaan peraturan/ dasar/surat arahan/ pekeliling yang diterimapakai oleh Universiti.
- Menguruskan pentadbiran pejabat termasuk urusan kenderaan dan surat menyurat Pejabat Pendaftar.
- Menguruskan hal ehwal kewangan dan pengawalan aset/inventori di Pejabat Pendaftar.
- Menguruskan hal ehwal Pengurusan Kualiti Pejabat Pendaftar.